Als manager van een webshop heb je talloze zaken aan je hoofd. Hierdoor vergeet je al snel dingen als de digitale regelgeving. Daarom hebben we in deze blog wat adviezen voor je zodat je hoe dan ook voldoet aan deze regelgeving.
Cookie consent
In de eerste plaats is het zaak om aan cookie consent te doen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld cookie consent tools gebruikt die automatisch verschijnen voor nieuwe bezoekers op je webshop. Gebruikers dienen namelijk toestemming te geven voor het gebruiken van hun gegevens. Ze mogen deze toestemming dus ook afwijzen. Als je geen duidelijke manier van consent geven op je site hebt staan, kan dit een boete opleveren. Kruidvat heeft bijvoorbeeld recentelijk een boete van 600.000 euro gekregen, waardoor de prijs erg hoog is als je dit niet goed aanpakt.
Reclamenormen bestuderen
Ten tweede is het belangrijk om goed inzicht te hebben in de reclamenormen. Natuurlijk wil je je producten promoten, maar dat moet wel volgens de regels gebeuren. Zorg ervoor dat je alle advertenties eerlijk en transparant houdt. Misleidende informatie kan niet alleen je klanten teleurstellen, maar ook leiden tot flinke boetes. Zo heeft de rechter onlangs geoordeeld dat Upfield hun plantaardige boter niet onder de naam “Roombeter” mag verkopen doordat dit misleidend is. Vermijd juridische gevolgen met hoge kosten door de reclamenormen goed te bestuderen.
Weten welke gegevens gebruikt mogen worden
Een ander cruciaal aspect is te begrijpen welke gebruikersgegevens je wel en niet mag gebruiken. Hierin speelt de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) een enorm belangrijke rol. Wat dit inhoudt? Net zoals bij cookies heb je toestemming nodig voor het gebruik van bepaalde gegevens. Je mag dus niet zomaar iemands e-mailadres verzamelen. Doe dus goed onderzoek naar hoe het zit met de AVG zodat je geen grote fout maakt die je je baan kan kosten.
Veilige servers gebruiken
Tevens dien je veilige servers te gebruiken. Waarom dit belangrijk is? Hiermee weet je zeker dat alle data op een beschermde manier wordt opgeslagen en overgedragen. Ook vermijd je zo dat er reputatieschade ontstaat doordat de gegevens van klanten ineens op straat liggen. Verder vermijd je ook dat je een boete ontvangt van de Autoriteit Persoonsgegevens, zoals Transavia onlangs overkwam.
Werknemers trainen
Tot slot is het zaak om je werknemers te trainen op het gebied van online veiligheid. Elke dag weer zijn je werknemers met gevoelige data aan de slag, waardoor zij de eerste personen zijn die hierbij als beschermers op kunnen treden. Daarom is het essentieel om je personeel regelmatig te trainen op het gebied van gegevensbescherming en cybersecurity. Wanneer je medewerkers bijvoorbeeld weten hoe ze phishing-e-mails kunnen herkennen en zich bewust zijn van de risico’s van onveilige netwerken, versterk je de algehele beveiliging van je bedrijf, waardoor je voor dit aspect van management een juiste plan van aanpak hebt bedacht.