/

Too Good to Go nadelen

Dagelijks wordt er ontzettend veel voedsel weggegooid. Voedsel dat over de datum is, maar nog steeds te eten is. Daarmee doelen we niet per se op de te gebruiken tot voedingswaren, maar juist op de tenminste houdbaar tot. Onze regels zitten zo in elkaar dat veel eetbaar eten zonder pardon de prullenbak en dus niet onze monden bereikt.

Eén manier om voedselverspilling tegen te gaan is door gebruik te maken van de Too Good to Go-app. Dit revolutionaire concept bestaat uit een missie om voedselverspilling te verminderen door consumenten, winkels en restaurants met elkaar te verbinden op een unieke en milieuvriendelijke manier.

Hoe werkt Too Good to Go?

Via de app van het platform, kunnen gebruikers verrassingspakketten, of wel ‘Magic Boxes’ bestellen. Deze pakketten bevatten overtollig voedsel, dat anders weggegooid zou worden. winkels en restaurants bieden deze boxen aan tegen een sterk gereduceerde prijs. Als consument geniet je van kwalitatief hoogwaardig voedsel, voor een fractie van de normale prijs.

Het concept is simpel, maar effectief: download de app, zoek deelnemende locaties in de buurt, kies een verrassingspakket, betaal en haal het op het aangegeven tijdstip op. De inhoud van de box is een verrassing, dus daar zal je wel mee moeten leven. Voorbeelden van winkels die meedoen zijn bakkerijen en supermarkten, maar ook winkels als de Bakker Bart of de Subway. Sommige pakketten zijn razend populair en al snel uitverkocht. Denk aan de groenteboxen van een winkel als de Lidl of een pakket van de plaatselijke bakker. Een voorbeeld van wat je allemaal met dergelijke pakketten kan doen, zie je in het volgende filmpje:

Nadelen van Too good To Go

Hoewel dit allemaal meer dan goed klinkt, kleeft er toch een aantal nadelen aan dit concept. Dus ja, ondanks de actieve strijd tegen voedselverspilling en voor duurzamer consumeren, lijkt niet alles zo perfect te zijn. We zetten de nadelen voor je op een rij.

#1 Je weet niet wat je krijgt

Ja, je weet inderdaad niet wat je krijgt. Nu kan je denken dat dat part of the experience is en dat je het daar maar mee moet doen. En, eerlijk, in principe zijn we het daar ook mee eens. Je koopt geen verrassingspakket als je niet alle producten uit die winkel krijgt. Maar, als je bij de Subway tien broden krijgt (zoals in het filmpje hierboven) of je supermarktpakket uit alleen maar vlees bestaat, dan kunnen we begrijpen dat je er niet tevreden mee bent. De garantie op een gevarieerd pakket wordt daardoor meer dan geapprecieerd. Verder is het vaak niet mogelijk voor personen met specifieke dieetwensen om een pakket aan te schaffen. De kans is aanzienlijk groot dat er dingen in zitten, die ze niet mogen hebben.

#2 Beperkte beschikbaarheid

Het aanbod van verrassingspakket verschilt per dag, per locatie en het aantal deelnemende winkels en restaurants. Als je op zoek bent naar iets specifieks of juist iets populairs zoals dus de groentepakketten, dan bestaat er een kans dat je het niet te pakken krijgt. Is het niet omdat het niet beschikbaar is, dan is het wel omdat het al is uitverkocht. Dat pakketten zijn uitverkocht, is overigens niet meer dan gegrond, gezien je soms wel voor tientallen euros aan producten krijg, voor een schamele prijs.

#3 Tijdsbeperkingen

De ophaaltijd van de verrassingsboxen wordt bepaald door de deelnemende zaken, wat soms wat onhandig kan zijn als je zelf een druk weekschema hebt. Het kan zijn dat je niet altijd in staat bent om op het aangegeven tijdstip naar de winkel te gaan om je pakket op te halen. Zo is het weleens voorgekomen dat de pakketten van de bakker ’s ochtends opgehaald moeten worden.

#4 Het is geen maaltijd

Nee, het is geen maaltijd dat je aanschaft. Zelfs in de supermarkt niet. Als je dat wel zoekt, dan zal je op zoek moeten gaan naar aanbieders die bijvoorbeeld specifiek kant-en-klare maaltijden in hun assortiment hebben. Wel moeten we eerlijk zijn dat er een indicatie wordt gegeven van wat er in een pakket kán zitten. Staan er alleen groentes op de lijst, dan moet je dus niet hopen op een kipdijfilet of een heerlijk stukje biefstuk.

#5 Soms geen waar voor je geld

Tegenwoordig bieden veel supermarkten hun eigen too good to go producten aan. Of nou ja, je kent het waarschijnlijk aan de zogeheten verspillingsbakken. Kom je vroeg op de morgen in de supermarkt, dan vind je vlees, brood en andere producten die eigenlijk op die dag ‘over de datum‘ zouden gaan. De Albert Heijn doet hier nog een schepje bovenop: hun producten worden door de dag steeds goedkoper. Stel, een product is tot en met morgen goed, dan zie je ’s ochtends een sticker met 35% korting. Het kan zo maar zijn dat aan het einde van de dag die sticker ineens is verandert naar wel 70% korting. Waarom dit een nadeel is voor Too Good to Go, is omdat je nu zelf kan kiezen wat je eet, sowieso waar voor je geld hebt en nog steeds goed bezig bent voor de planeet. Dat kan bij Too Good to Go allemaal niet.

#6 Je moet naar de winkel

Met name in de corona tijd zijn we gewend geraakt aan het online bestellen van producten. Vanuit je luie stoel bestel je de boodschappen, waarna het de volgende dag netjes tot aan je deur wordt gebracht. Helaas is dat niet mogelijk met too good to go producten, die je inderdaad zelf zal moeten ophalen. Natuurlijk kan je iets overleggen met de buurman, die toevallig bij dezelfde winkel een pakket heeft besteld, maar anders zal je toch echt zelf je fietsje moeten pakken en richting de winkel vertrekken.

Conclusie

Hoewel Too Good to Go een lovenswaardig initiatief is om voedselverspilling tegen te gaan, zijn er enkele mogelijke nadelen waarmee gebruikers rekening moeten houden. Zo zal de de beschikbaarheid beperkt zijn, is de inhoud altijd onvoorspelbaar en zijn de boxen een uitdaging voor mensen met specifieke diëten. Bovendien zit je vast aan vaste ophaaltijden en is er geen mogelijkheid tot bezorging. Wij zouden zeggen, test de app uit om te kijken hoe deze nadelen zich bij jou in de buurt vormen. Kwaad kan het niet, gezien je hoe dan ook goed bezig bent voor het milieu.

Laatste in: Blog