Het retourneren van artikelen die je hebt gekocht op Amazon.nl, gaat helaas wat anders dan anders. Tenminste, het retourneren zelf niet, maar er zijn simpelweg heel veel opties. Dit heeft ermee te maken dat de Amazon werkt in samenwerking met verschillende verkopers. Dit resulteert er zich weer in dat je per verkoper verschillende retouropties hebt. Dat is niet erg, maar dus hangt het er wel vanaf van wie je het koopt en met welk postbedrijf en voor welke kosten je iets kan retourneren.
Misschien voelt het nu nog als een klein doolhof, maar in principe is het retourneren van artikelen niet veel moeilijker dan je nu denkt. We leggen je alles wat je moet weten over een Amazon retour uit in deze blog. Zo kan jij, hoe ingewikkeld het ook lijkt, je geld terugkrijgen en misschien wel wat anders leuks aanschaffen.
Stappenplan retour
Voor we ingaan op eventuele uitzonderingen en voorwaarden, zullen we maar eerst vertellen hoe je een besteld item kan terugsturen.
Retour voorbereiden
Allereerst is het zaak dat je je retour gaat aanmelden. Er wordt vermeldt wat je allemaal moet doen, maar ze verwachten ook iets vanuit jouw kant. We zetten de stappen voor je op een rijtje:
- Stap 1: inloggen
Log in op je Amazon-account. Hiervoor gebruik je je gebruikersnaam en wachtwoord. Het kan zijn dat er een tweestapsverficiatie plaatsvindt en dat je bijvoorbeeld met een sms’je toegang geeft om in te loggen. - Stap 2: bestelling opzoeken
Ga naar ‘Bestellingen’, selecteer de desbetreffende bestelling en klik op ‘Items retourneren of vervangen’. - Stap 3: items selecteren
Selecteer het item/ de items uit de bestelling die je wil retourneren. Voor al deze items dien je ook aan te geven waarom je het retour wil doen. Mocht je items uit meerdere bestellingen in één keer willen retourneren, dan kan je die tegelijkertijd aanmelden met de knop ‘Meer items tonen om te retourneren’. - Stap 4: retouraanvraag indienen
Hierna is het tijd om de aanvraag in te dienen. Hiervoor volg je nog een eventuele laatste stap en dat is om te kiezen tussen een terugbetaling of vervanging. - Stap 5: retourwijze selecteren
Afhankelijk van de verkoper zal een aantal retourmethodes aan je worden voorgelegd. Wellicht dien je hiervoor ook iets uit te printen, dus houd daar rekening mee.
Let op: staat er nergens een knop met ‘meer items tonen om te retourneren’? Dan is een gecombineerde retour helaas niet mogelijk. Je zal alle pakketten los moeten aanmelden en terugsturen
Verzending voorbereiden en opsturen
Een artikel dient in ongebruikte en onbeschadigde staat (mits anders vermeld) te worden geretourneerd. Bij artikelen met een hygiëneverzegeling geldt eigenlijk altijd dat deze alleen retour mogen als de verzegeling nog niet is verbroken. Nu je dat weet, is het tijd om je verzending voor te bereiden.
- Stap 6: retour verpakken
Toen je je retour aanmeldde, kreeg je ook instructies voor het inpakken. Volg deze op. Zorg er in ieder geval voor dat alle items stevig zijn verpakt en dat het retourlabel aan de buitenkant erg goed zichtbaar is. Er zijn dus ook retourtjes die je zonder retourlabel kan opsturen. - Stap 7: retour wegbrengen
En als laatste is het de bedoeling dat je je retour naar het postpunt brengt. Bewaar alle verzendbewijzen goed, totdat je bericht hebt dat de verkoper het in goede orde heeft ontvangen.
Zorg ervoor dat je het juiste artikel retourneert aan Amazon. Stuur je wat anders op dan de bedoeling was, dan wordt dat item weggegooid. Zélfs als je het item eigenlijk gewoon terug had gewild.
Terugbetaling
De meeste mensen zullen alleen maar artikelen retourneren, omdat ze dan hun geld terugkrijgen. Wanneer je je geld terug krijgt, hangt af van een aantal zaken:
- hoe lang het duurt voordat je pakket bij Amazon is aangekomen
- hoe lang het duurt voordat je pakket is verwerkt
- hoe lang het duurt voordat je bank een terugbetaling heeft verwerkt
In principe kan je ervan uitgaan dat na ontvangst het uiterlijk 14 dagen na ontvangst is betaald. Dan kan het nog eens 7 dagen duren voordat de bank je betaling heeft verwerkt. Best een tijdje, dus nog. En oh ja, het wordt terugbetaald op de manier waarop je in eerste instantie hebt betaald.
Retourvoorwaarden op een rijtje
Tot slot, een handig overzicht van alle retourvoorwaarden op een rijtje. Zo heb jij een volledig overzicht van de belangrijkste zaken en zaken die we nog niet hebben benoemd. Lees:
Retourtermijn
De retourtermijn ligt in principe op 30 dagen. Deze 30 dagen gaan in op de dag dat het pakket door jou of een derde in ontvangst is genomen. Dit is meer dan het wettelijke herroepingsrecht, dus doe er je voordeel mee.
Amazon Marketplace
In principe moet je producten altijd in ongebruikte en onbeschadigde staat retourneren. Dat is bij Amazon Marketplace natuurlijk anders. Daar moet tenminste in dezelfde staat worden geretourneerd als jij dat hebt ontvangen. Staat in de advertentie vermeld dat het een aantal krassen bevat, dan is dat niet ineens jouw probleem.
Niet te retourneren items
Er is een aantal items dat je onder geen enkele omstandigheid kan retourneren. Een volledig overzicht hiervan vind je op de website van Amazon. Sterker nog, je vindt daar het hele retourbeleid.
Verzendkosten
In principe is het retourneren altijd gratis, indien anders vermeld. Het kan trouwens ook zo zijn dat je verzendkosten betaald en die vervolgens alsnog worden teruggestort.
We hopen dat je nu goed (genoeg) bent geïnformeerd over het retourneren van een product aan Amazon. Het is dan misschien wat verwarrender dan je bij andere websites gewend bent, maar dankzij het handige systeem zal je er snel genoeg uitkomen.