De nieuwste voetbalschoenen van het moment aangeschaft, zijn ze te klein. De mooiste sportkleding voor je aankomende sportschoolavontuur gekocht, lubbert het aan alle kanten. Wat kan het toch tegenvallen, dat online shoppen.
We horen het al: het is tijd voor een retourtje. Laten we in dit artikel nou (niet geheel toevallig) beschrijven hoe je een JD Sports artikel retour doet. Want, ja, er zitten nogal haken en ogen aan en nee, we gaan het niet voor je doen. Echter zijn we dus wel zo vriendelijk om een ontzettend duidelijk stappenplan voor te schotelen. Wij zouden zeggen: lees gauw verder en laat je inspireren door ons geweldige stappenplan. Inspireren om aan de slag te gaan en je retour ook daadwerkelijk te retourneren. Het zou zonde zijn als je van allerlei artikelen met prijskaartje in de kast laat verstoffen, nietwaar?
Stappenplan retour
In principe heb je twee opties om je artikel(en) bij JD Sports te retourneren. Je kan het in de winkel retourneren, wat gratis is of je kan het via de post retourneren, waarbij de kosten (helaas) voor eigen rekening zijn. Tenminste, dat is niet in alle gevallen door. Hoe het precies zit, zullen we je nu vertellen. We beginnen met de optie tot retourneren in de winkel.
Retour in de winkel
- Een artikel dat je in de winkel hebt gekocht, kan je binnen 14 dagen gratis retourneren.
Zorg ervoor dat je het artikel met prijskaartjes en in de originele verpakking weer retour doet. Natuurlijk heb je ook het betaalbewijs nodig (bonnetje). In principe wordt het geld gewoon teruggegeven, mochten alle artikelen nog in goede staat verkeren. Heb je met je bankpas betaald, dan zal je het bedrag binnen enkele dagen weer terug kunnen verwachten op je rekening. Met andere woorden: het geld wordt teruggegeven op de wijze waarop je origineel hebt betaald.
Als het niet lukt in 14 dagen retourneren, dan is er een soort plan B. Tot 28 dagen mag je het artikel, onder dezelfde voorwaarden als hierboven, nog steeds retourneren. Echter krijg je het geld alleen terug in de vorm van een cadeaubon.
- Een artikel dat je online hebt gekocht, kan je binnen 14 dagen gratis retourneren.
Zorg ervoor dat je het artikel met prijskaartjes en in de originele verpakking weer retour doet. In plaats van het bonnetje, heb je hierbij de pakbon nodig, waarop het ordernummer en andere relevante informatie staat vermeld.
Mocht je via zoiets als Klarna (achteraf betalen) hebben betaald, dan zullen zij voor de restitutie zorgen. Ook in andere gevallen zal je het geld retour zien, op de manier waarop je hebt betaald.
Retour via post
Een artikel dat je online hebt gekocht, kan je ook retourneren via de post. Je meldt je artikel op de website van JD Sports aan voor een retour, wat binnen 28 dagen moet gebeuren.
- Meld je retour aan
- Vul het retourformulier in. Hier staat bijvoorbeeld ook redenen tot retourneren op, die je moet aankruisen (te groot, te klein, materiaal valt tegen, etc).
- Verpak alle items in de originele verpakking, vergeet niet het retourformulier toe te voegen en plak het retouretiket op de verpakking
In principe zijn de kosten voor eigen rekening. Als de winkel dichtbij is, raden we dan ook aan voor de ‘retour in de winkel’ optie te kiezen.
Uitzondering: producten van een merkpartner, leveren gratis retourlabels voor hun eigen retourpunten. Deze vraag je apart aan, om te voorkomen dat je producten naar het verkeerde adres retour doet. Het gaat onder andere om Adidas, Reebok en Underarmour.
Haken en ogen
We hadden het er al even over in de inleiding, maar aan een Reebok retour zitten ontzettend veel haken en ogen. Lees: je mag, om maar een voorbeeld te noemen, niet alle items retourneren in de winkel (bijvoorbeeld Yeezy en Raffle items).
Het is daarom altijd verstandig om bij het retourneren te informeren naar de mogelijkheden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een defect item hebt ontvangen. Het wordt in dergelijk geval aangeraden om contact op te nemen met de klantenservice, waarna je het opstuurt en dan wordt betaald of je in aanmerking komt voor een omruiling of terugbetaling. Een ander voorbeeld van haken en ogen gaat over het retourneren van een gepersonaliseerd item. Een gepersonaliseerd item mag je bijvoorbeeld alleen retourneren als de tekst onjuist is of het artikel defect is. Lastig, he
Het beste advies dat wij kunnen geven is om naar de winkel te gaan. Je kan daar (vergelijkbare) items passen, kopen of desnoods nog online laten bestellen. De kans is aanzienlijk groter geworden, dat je niet iets terug hoeft te sturen of weer naar de winkel moet.
De voor- en nadelen van online shoppen
We eindigen maar even met de voor- en nadelen van online shoppen. We kunnen namelijk wel zeggen dat het shoppen in de winkel ‘beter’ of meer ‘juist’ is, maar als we écht eerlijk zijn, biedt online shoppen toch ook wel een heel aantal voordelen. Maak zelf de afweging of je het waard vindt en eventueel wil dealen met het retourbeleid.
Voordelen:
- Gemak: Online winkelen biedt het gemak van winkelen vanuit huis of elke gewenste locatie. Je kunt winkelen wanneer je maar wilt, 24/7.
- Ruime Keuze: Online winkels bieden vaak een veel grotere variëteit aan producten dan fysieke winkels. Je kunt eenvoudig verschillende merken, stijlen en prijsklassen vergelijken.
- Thuisbezorging: Zware, grote, kleine, smalle items worden allemaal thuisbezorgd. Mocht je bijvoorbeeld geen auto hebben, dan is shoppen op deze manier zeker aan te raden.
- Toegang tot reviews: Je kunt online reviews en beoordelingen van andere kopers lezen om een beter beeld te krijgen van het product voordat je het koopt. Een verkoper in de winkel zal ongetwijfeld je iets proberen aan te smeren, dat is immers zijn/ haar baan.
Nadelen:
- Geen fysieke ervaring: Je kunt het product niet in persoon bekijken, aanraken of passen voordat je het koopt, wat soms kan leiden tot teleurstelling.
- Maat problemen: Bij kleding en schoenen is er een kans dat de maat niet perfect past, wat kan leiden tot retourneren en extra gedoe. Laat JD Sports nu net voornamelijk deze producten verkopen.
- Retourproces: Het retourneren van producten kan ingewikkeld zijn en soms zijn de retourkosten voor eigen rekening, zoals we al hadden gezegd.
- Milieu-impact: Online winkelen leidt tot meer verpakkingsafval en een grotere CO2-uitstoot door verzending. Niet heel duurzaam, dus.
Weet dus goed waar je aan begint met online shoppen. Moet je, of je nu fysiek of online hebt geshopt, toch iets retourneren? Dan wensen we je alvast veel succes.